torstai 10. lokakuuta 2013

Yellow madness

Taas se alkoi. Helsingin valtaavat keltaiset haamujengiläiset terävine kyynärpäineen ovat liikkeellä. Oli kello sitten 9 aamulla, 3 päivällä tai 8 illalla, ei Aleksanterinkadun pohjoisessa päässä saa kävellä rauhassa. Mikä siinä tungoksessa niin viehättää, että jokaisen on päästävä sekaan?


Valitettavasi joudun itsekin tunnustamaan laittaneeni aamulla herätyksen ihan vain ehtiäkseni kahmimaan oman osuuteni joka vuosi paksumman keltaisen kuvaston valikoimasta. Ja pakkohan sitä oli vielä jäädä kiertelemäänkin, vaikka tarkoitus olikin vain äkkiä käydä hakemassa kauan etsimäni ja vihdoin löytämäni kattolamppu ja lähteä saman tien pois. Olihan niitä luokseensa kutsuvia pienilukuisia tarjouksia kuitenkin kaikkialla minne katse ehti.


Tai pieniä... Kuinka pieniä? Siinähän se juju juuri taitaa piilläkin. Monikaan ei tiedä. Kylteissä ei mainita tuotteen alkuperäistä hintaa ja harva tuskin jaksaa tai edes tajuaa vertailla niitä muiden liikkeiden hintoihin. Mistäpä sitä siis tietää vaikka alennusprosentti olisi vain jotain 5 ja 10 välistä ja saman shampoon tai kahvipaketin saisi naapuriliikkeestä samalla hinnalla. Riittää, että summa on painettu keltaiselle kyltille, jonka nurkassa möllöttää kaksi syvää mustaa silmää ja ostaja jo mieltää tarjouksen ohittamattomaksi ja ainutkertaiseksi. Osa tuotteista saattaa oikeasti ollakin todella edullisia mutta suuri osa hypetyksestä on kyllä vain haamuja ihmisten mielissä. Ja onko muutaman euron säästö edes kaiken sen tönimisen ja tunkemisen arvoista?


Hullut päivät eivät ole vain alennusmyynti. Vai oletko huomannut samanlaista hysteriaa, kilpailua ja tungosta syntyvät Anttilan Pimeillä hinnoilla tai Sellon Sembaloissa? En minäkään. Hullut päivät on tapahtuma siinä missä vappu ja uusivuosikin. Osa rakastaa, osa vihaa mutta kaikki juhlivat. Ja tapahtumissahan on mukavaa käydä, ellei jopa pakollista. Kyllähän sellaista katsotaan vähän pitkään, joka kertoo skippaavansa rakettien ammunnan ja tinan valamisen. Tapahtumat siis keräävät väkeä ja neljä naista saman mekon kimpussa luo kuvan superhalvasta ja kannattavasta ostoksesta. Halvat hinnat taas houkuttelevat lisää ihmisiä. Oravanpyörä on valmis.


Uusi lamppu katossani osoittautui kaiken sen tungoksen sietämisen arvoiseksi mutta kosmetiikkavarastojani aion ensi vuonna täydentää muualta. Jostain, missä kaupanpäällisinä ei tule kiirettä ja stressiä, piinaavasti tuijottavia keltaisia haamuja, pitkiä jonoja, helppoja heräteostoksia ja niitä teräviä kyynärpäitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti